11.01.2018

Karty podarunkowe dla klientów klubu fitness – problemy prawne

Za nami okres świąteczny, co oznacza, że wielu z Nas pod choinką jako prezent znalazło kartę podarunkową 🙂 Większość z tych kart z pewnością dotyczy zakupów w sklepach. Jednakże coraz popularniejsze stają się również karty podarunkowe do wykorzystania w klubie fitness.

Co to jest karta podarunkowa?

Z reguły karta podarunkowa swoim kształtem przypomina kartę kredytową co może oznaczać, że jest to rodzaj jakiegoś instrumentu płatniczego. Analizując przepisy prawa kartę podarunkową można traktować jako kartę przedpłaconą stanowiącą rodzaj karty płatniczej której definicję znajdziemy w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Karta podarunkowa umożliwia Nam zatem dokonywanie płatności z wykorzystaniem środków pieniężnych dostępnych na przypisanym do karty rachunku płatniczym.

O karcie podarunkowej okiem prawnika…

Znając już definicję i zastosowanie karty podarunkowej nasuwa się następujące pytanie: Czy klub fitness może mieć jakieś problemy prawne w związku z udostępnieniem swoim klientom możliwości korzystania z kart podarunkowych? Przyznam szczerze, że w mojej praktyce zawodowej żaden klub fitness nie zgłaszał mi jeszcze takich problemów. Oznaczać to może, że albo takie problemy nie występują albo kluby fitness same wypracowały sobie metody ich rozwiązania lub nie wiedzą jak postępować w takich sytuacjach. Jeżeli w grę wchodzi trzecia opcja to poniżej mała odpowiedź ode mnie:)

Wydaje mi się , że jednym z najczęstszych problemów prawnych związanych z kartą podarunkową jaki może spotkać kluby fitness to kwestia zwrotu środków za niewykorzystane lub reklamowane zajęcia. Nie jest przecież wykluczone, że klient będzie Nam reklamował zajęcia, za które zapłacił przy pomocy karty podarunkowej a które się nie odbyły na skutek jego rezygnacji lub z winy klubu albo z których przebiegu nie jest zadowolony. Przeważnie składając reklamację klient żąda zwrotu gotówki tak jak to robi, kiedy reklamuje zakupiony towar w sklepie. Klub taką reklamację uznaje jako uzasadnioną. I co dalej?

Czy klub fitness musi zwrócić gotówkę do ręki? Czy też może dokonać zwrotu środków na kartę podarunkową lub zaproponować klientowi skorzystanie z innych zajęć?

Przepisy prawa w tym zakresie są jednoznaczne. Za niewykorzystane zajęcia lub nienależycie poprowadzone za które klient zapłacił używając karty podarunkowej klub fitness nie ma obowiązku zwrotu gotówki do ręki lub na konto bankowe. Klub fitness nie może również zmuszać klienta do skorzystania z innych zajęć. Klub fitness musi natomiast zwrócić środki z powrotem na kartę podarunkową.

Krótko mówiąc – klient płaci za zajęcia kartą podarunkową to w przypadku reklamacji należy zwrócić środki również na kartę podarunkową.

Jeżeli natomiast znacie inne problemy związane z używaniem kart podarunkowych przez klientów klubu fitness to napiszcie do mnie na e-maila   lub w komentarzu do artykułu! Chętnie zapoznam się z każdym problemem i w razie potrzeby pomogę:)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *