30.05.2017

Klub fitness lub salon SPA w formie franczyzy

Marzy Ci się własny klub fitness lub salon SPA? Nie masz pomysłu jak prowadzić taki biznes? Nie chcesz jednocześnie na początku działalności ponosić zbyt dużego ryzyka finansowego? Nie wiem czy wiesz, ale doskonałym sposobem na otworzenie upragnionego klubu fitness lub salonu SPA może być franczyza. W artykule tym wyjaśnię Tobie co to jest franczyza oraz jakie są jej wady i zalety.

Trudno znaleźć jedną definicję franczyzy. Najogólniej można powiedzieć, że franczyza to model współpracy dwóch niezależnych firm. Współpraca ta polega na tym, że jedna z firm udostępnia drugiej sprawdzoną koncepcję i plan działania oraz prawo do korzystania z marki, nazwy i logo firmy. Druga z firm natomiast zobowiązana jest do zapłaty odpowiedniego wynagrodzenia.

Rozpoczęcie takiej współpracy następuję z reguły poprzez podpisanie odpowiedniej umowy franczyzy (franchisingu). Nie ma doskonałego wzorca takiej umowy. Jednakże w umowie franczyzy warto zawrzeć postanowienia dotyczące m.in.:

  1. praw i obowiązków franczyzodawcy i franczyzobiorcy,
  2. czasu trwania umowy,
  3. wynagrodzenia franczyzodawcy,
  4. zabezpieczenia logo i oznaczeń sieci,
  5. obowiązku zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa,
  6. zakazu działalności konkurencyjnej,
  7.  szkolenia,
  8. obszaru działalności franczyzobiorcy,
  9. okoliczności rozwiązania umowy.

Franczyza jak każdy sposób prowadzenia działalności gospodarczej posiada również swoje wady i zalety.

Zalety franczyzy:

  • brak konieczności posiadania dużego kapitału na rozpoczęcie działalności,
  • prowadzenie biznesu pod znaną marką i logo
  • profesjonalne szkolenia,
  • wsparcie przy ustaleniu pakietu usług i wyborze lokalizacji,
  • udział w kampaniach reklamowych sieci
  • korzystniejsze warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami.

Wady franczyzy:

  • obowiązek ponoszenie kosztów opłaty wstępnej za udzielenie licencji i pozostałych opłat,
  • ograniczona niezależność w prowadzeniu biznesu,
  • odpowiedzialność za błędne decyzje i sytuacje kryzysowe marki,
  • trudności ze zmianą franczyzodawcy lub sprzedażą firmy innemu właścicielowi.

*****

Podobał ci się ten wpis? Udostępnij go innym. Jeżeli natomiast chcesz uzyskać pomoc prawną w założeniu klubu fitness lub salonu SPA w formie franczyzy napisz do mnie na  k.wasilewski@adwokatwasilewski.pl lub zadzwoń: 503 070 837.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *